اصــالـت پــایــدار اســت..
Call us: 021. 284 286

ترتیب استفاده از سونا | استخر و جکوزی

نحوه صحیح استفاده از سونا، استخر و جکوزی در 10 مرحله :

بمنظور استفاده از مجموعه های سونا استخر و جکوزی میتوان از روشهای مختلفي استفاده نمود.

اما اگر اصول علمي انجام اين کار را بدانيد؛ بندرت روش خاص خود را که منطبق با شرايطي بدني شماست پيدا خواهيد کرد.

در این مطلب یک روش پيشنهادی جهت استفاده از استخر، سونا و جکوزی ارائه شده که برگرفته از منابع علمی، پزشکی و بر اساس تجربه هاي شخصي است؛ ميتوانيد ایم موارد را امتحان نمائید:


1- دوش گرفتن و شستشوي بدن :

پیش از ورود به محوطه استخر وسونا , حتما دوش بگيرید و بدنتان را با مواد شوينده بطور کامل بشوئيد . اين عمل جهت حفظ بهداشت استخر و سونا و جکوزي خواهد شد.

ضمن اينکه این عمل براي سلامت خود و ديگران بسیار حائز اهميت است. بدن در فضاي گرم سونا شروع به تعریق ميکند. در اين حالت ميکروبهايي که بر روي پوست بدن وجود دارند شرايط خوبي براي تکثير پيدا مینمایند. بنابراين لازم است حتما بدن خود را بشوئيد تا مقدار اين ميکروبها تقلیل یابد..


2- سوناي بخار و گرم کردن بدن :

براي شروع بهتر است ابتدا از سونا بخار آغاز نمائید.

فضاي گرم و مرطوب اين مکان , محيط بسیار مناسبي است تا دماي بدن بالا رود و ماهيچه ها و رگهاي بدن شما آماده فعاليت بدني گردند. زمان ماندن در سونای بخار ميتواند حدود 5 تا 7 دقيقه باشد . اين کار همان گرم کردن یا Warm up قبل از انجام حرکات ورزشي را دارد. هدف پیشگیری از آسیب ماهيچه ها و تاندون های بدن بوده و قابليت انبساط و انعطاف این بخشها را افزايش میدهد .


3- شنا در استخر :

پس از استفاده از سونا بخار , بدن آماده شنا میباشد. ميتوانيد به مدت حداقل 30 دقيقه در استخر به انجام شناي قورباغه يا کرال سينه يا هر شناي ديگري که مورد علاقه تان است بپردازيد. اين عمل بمنظور بالابردن ضربان قلب و بهبود وضعيت قلبي و عروقي لازم است .


4- جکوزي گرم و رفع خستگي :

به دلیلی که پس از شنا کردن بدن خسته شده است؛ حدود 5 دقيقه از جکوزي داغ استفاده نموده و با فشار آب بخش هاي مختلف بدن را ماساژ دهيد تا نفستان به حالت عادي باز گردد و آماده شويد تا جلسه اصلي سونا را آغاز کنيد . سعي کنيد کلیه اعضای بدن را ماساژ دهيد . ماساژ قوزک و کف پا را نیز فراموش نکنيد؛ زیرا بسیار موثر است..


5- سوناي خشک و فوائد بيشمار آن :

حال بدن آماده است که يک جلسه کامل سوناي خشک را تجربه کند. راحت بر روي يکي از طبقات سونا دراز بکشيد . يادتان باشد در سونا نبايد هيچ گونه حرکات ورزشي انجام دهيد..

فقط مي توانيد به آرامي بخش هايي از بدن اتان را ماساژ دهيد. لازم است بين 15 تا 20 دقيقه درسونا بمانيد. اگر طاقت تحمل گرما را نداريد براي چند لحظه بيرون بيائيد کمي آب سرد بر روي سرتان بريزيد و مجددا به سونا بگرديد. اگر شما بتازگي سونا رفتن را شروع کرده ايد نبايد انتظار داشته باشيد که براحتي بتوانيد 20 دقيقه در سونا بمانيد.

6- دوش گرفتن و زدودن تعریق :

بعد از بيرون آمدن از سونا بايد حتما دوش بگيرید تا عرق هاي بدنتان شسته شود. بهتر است از دوش آب سرد استفاده کنيد تا کمي بدنتان خنک شود

7- حوضچه آب سرد جهت خنک شدن بدن :

احتمالا لذت بخش ترين قسمت سونا ، خنک شدن يکباره در حوضچه آب سرد است. خنک شدن یکباره بدن، آرامش بخش است. برخي از اينکه يکباره در آب سرد بپرند واهمه دارند ولي اين ترس بي مورد است. (البته اخیرا این عمل به همگان توصیه نمیشود..)

چنانچه ناراحتي قلبي نداريد و بدنتان سالم است بدون هيچ ترس و واهمه اي ميتوانيد در آب سرد برويد.

در فنلاند و در زمستانهاي سرد آن نواحي , فنلاندي هاي سنتي پس ازاستفاده از سونا, يخ درياچه ها را مي شکستند به داخل آب سرد درياچه ميپريدند..

حتي اگر روزهاي نخست انجام اين کار برايتان مشکل باشد؛ بتدريج بدنتان به این تغییر ناگهانی دمای بدن، عادت خواهد کرد.



8- پایان برنامه :

شما در اين حالت مي توانيد برنامه خود را تمام کنيد يا اگر دوست داشتيد دو مرتبه ديگر به جکوزي آب داغ برويد و مجددا به حوضچه آب سرد برگرديد (که نوعي حمام آب گرم و سرد متناوب يا : contrast bath است) این عمل براي تحريک غدد و بالابردن مقاومت بدن بسيار مفيد است.

درهر صورت به ياد داشته باشيد؛ پايان برنامه بايد با آب سرد توام باشد تا حرارت بدن که ناشي از اقامت در سونا بوده است کاهش یابد.

9- خشک کردن و خنک کردن کامل بدن :

حتما بدنتان را کاملا خشک کنيد و درجه حرارت آن را نيز به حالت طبيعي برگردانيد .

10- نوشيدن آب کافي براي جبران مايعات از دست رفته بدن :

فرایند سونا رفتن بدليل اينکه موجب تعريق میگردد و بدن را با کمبود آب مواجه مینماید؛ نياز دارد که بعد از بيرون آمدن از سونا به اندازه کافي آب بنوشيد که مايعات از دست رفته بدن جبران گردد. با استفاده از ميوه ها و آب میوه های طبیعی مختلف و مواد غذايي تازه , املاح از دست رفته جبران و جايگزين میشود. يکي از بهترين نوشيدني ها پس از استفاده از استخر و سونا، “ماء الشعير” است. زیرا منبع غنی از ويتامينهاي گروه B میباشد.

4.9/5 - (58 امتیاز)
X
ارتباط با کـارشناس..
1
با ما در ارتباط باشید..
پـرشین استخر»PersianPool
در حـال ارتبـاط بـا کارشـناس مـرتبـط:
"ترتیب استفاده از سونا | استخر و جکوزی"
--------------------------

ســلام و درود بر شــمــا.

لـطـفــاً درخـواسـتـتـان را مـطـرح فــرمــائـیـد: